בלכמן מנס: זעזועים גיאופוליטיים מדגישים את חשיבותו של ייצור כחול לבן

הפלישה הרוסית לאוקראינה גרמה למגמה עולמית של מעבר לייצור מקומי. נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, לדוגמא, החל בקידום יוזמה חדשה בשם "Made in America" שנועדה לחזק את התעשייה המקומית. הצורך ביוזמה נולד לאחר משבר הקורונה, וקיבל משנה תוקף בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה והסנקציות שהוטלו על רוסיה.

התנפצות החלומות על כלכלה גלובלית

העשור השני של המאה ה-21 הוכיח לכולנו כי הגלובליזציה, המאפשרת ייצור זול יותר מעבר לים, היא אינה עיקרון קבוע ויציב כמו שחשבנו. כלומר, מה שפעם היה נראה טבעי (להיות תלוי במדינה אחרת),השתנה ללא היכר, ועוד עתיד להשתנות עוד יותר. חברות יחלו להעביר את הפעילות בחזרה הביתה או לפחות קרוב יותר לבית, תוך נסיגה מפעילות בחו"ל שתתורגם לפחות סחר בינלאומי ופחות אינטראקציה. 

המציאות החדשה שנוצרה בעקבות משבר הקורונה והמלחמה באוקראינה לא פסחה גם על מדינת ישראל. ישראל מייבאת כיום מרוסיה סחורות ושירותים עסקיים בהיקף של 2.415 מיליארד דולר. היקף הסחר עם אוקראינה נמוך הרבה יותר ועומד על 619 מיליון דולר.

המלחמה גרמה למחסור ניכר בחומרי גלם ולקשיים באספקה, דבר שגרם לעלייה במחירים. הדבר מדגיש את הצורך בהסתמכות על התעשייה המקומיות בשעות משבר ואת הנזק שנגרם ליכולות הייצור העצמאיות של ישראל בעקבות הגלובליזציה. 

חברות רבות מבינות כי אם הן רוצות לעמוד בהתחייבויות שלהן ולספק סחורה איכותית ללקוחותיהן – הן צריכות לעבור לייצור כחול לבן, גם אם משמעות הדבר היא שהמחיר גבוה במעט. בסופו של דבר, משתלם לשלם יותר על תפוקה איכותית שאינה תלויה בזעזועים גיאו פוליטיים במדינות אחרות. כמו כן, ואת זאת אנחנו רואים בבלכמן מנס, יש חשיבות רבה לקרבה ויחסים טובים בין הספק ללקוח. כאשר הייצור מתרחש בתוך תחומי ישראל היצרן יכול להתעדכן בנעשה במפעל, לבצע שינויים בקלות במידה והם נדרשים וכן לבקר את איכות התוצרים בקלות יותר.

בלכמן מנס

תרומה לכלכלה המקומית

מעבר לתחושת היציבות, האיכות של התוצרים והקרבה למפעל – אשר תורמים רבות ליצרן באספקט הכלכלי – לשימוש ביצרנים מקומיים נודעת גם חשיבות מבחינה תרומה לכלכלה ולחברה. ייצור כחול לבן מייצר מקומות עבודה חדשים, מקטין פערים, מעודד חדשנות ומחזק את הפריפריה. זהו צו השעה וזוהי המגמה השולטת כרגע, וכבר אנו מתחילים לראות שהפנימו את הלקח. יש נהירה של לקוחות שהיו מזמינים מאוקראינה ובשל המלחמה שם העבירו את הייצור לבלכמן מנס. 

כולם עתידים ליהנות מהמעבר ליצור כחול לבן  – היצרנים, הספקים והצרכנים. אנו קוראים לכולם להגביר את השימוש בספקים ויצרנים מקומיים. אם בארה"ב הבינו שחיזוק התעשייה המקומית הוא צו השעה – כדאי שגם בישראל יתחילו להפנים זאת.

> צרו קשר