בלכמן מנס: שיטות ייצור שונות של מוצרי פלסטיק – יתרונות וחסרונות

קיימות מספר שיטות ייצור של מוצרי פלסטיק ולכל אחת מהן ישנם יתרונות וחסרונות. במאמר זה נציג את השיטות המוכרות ביותר וניתן הסבר קצר על כל אחת מהן.

ייצור מוצרי פלסטיק בהזרקה

השיטה הנפוצה, הטובה והמשתלמת ביותר היא ייצור מוצרי פלסטיק באמצעות הזרקה לתבנית. הייצור מתבצע באמצעות הזרקה של פלסטיק במצב נוזלי (מותך) לתוך תבנית שיוצרה בהתאמה אישית ובאופן פרטני לדרישות המוצר.

שיטה זו אמנם כרוכה בהשקעה ראשונית גבוהה יותר, היות והייצור של תבנית ההזרקה יקר יחסית – אך לטווח הארוך אין ספק כי מדובר בשיטה היעילה ביותר.

באמצעות התבנית ניתן לייצר מיליוני חלקים והעלות של הייצור הסופי של חלקים בכמויות סדרתיות נע בין אגורות בודדות למספר שקלים.

Manes
תבנית להזרקת מוצרי פלסטיק - תוצרת בלכמן מנס

הדפסת תלת מימד (3D Printing)

הדפסת תלת מימד היא טכנולוגיית ייצור המאפשרת לייצר דגמים תלת-ממדיים היישר מתוך המחשב באמצעות תכן תלת מימדי. באמצעות מכונות הדפסת תלת מימד מייצרים מוצרים מפולימרים שונים, שכבה אחרי שכבה, ולבסוף מתקבל המוצר הסופי, לפי התוכנית התלת מימדית שהוזנה למכונה.

כל עוד עושים שימוש בנותני שירות, אין עלות ראשונית גבוהה, היות וכל מה שצריך זוהי תכן להדפסה. עם זאת, סוגי חומרי הגלם בהם ניתן לעשות שימוש מוגבלים והעלות של ייצור כל פריט או מצר גבוהה מאוד – החל ממאות שקלים ויכול להגיע לאף אלפי שקלים למוצר בודד. שיטה זו אינה מומלצת כלל לייצור סדרתי.

3D
הדפסת תלת מימד - עלות גבוהה מאוד לייצור כל פריט

ייצור מוצרים ב- CNC

הייצור באמצעות טכנולוגיית CNC נעשה על ידי תוכנת מחשב. המכונה מבצעת כרסום/חריטה ופעולות שונות, כדי לייצר ממנו את המוצר המוגמר. העלות לשיטה זו כרוכה בהשקעה ראשונית גבוהה למכונה הדרושה ועבור ה- Setup הראשוני, כמו כן, כמות החומרים בהם ניתן לעשות שימוש מוגבל מאוד.

בסופו של תהליך הייצור ב- CNC מתקבלים מוצרים מדויקים אך לא סופיים וזאת בשל מגבלות שיטת העבודה. העלות פר מוצר מאוד גבוהה, בשקלול של עלות המכונה והייצור עצמו, ומגיעה למאות שקלים ואף אלפי שקלים לייצור מוצר בודד, מה שהופך את השיטה ללא יעילה כלל לייצור סדרתי.

CNC
ייצור מוצרי פלסטיק ב- CNC

ייצור בשיטות נוספות

קיימות שיטות נוספות לייצור מוצרי פלסטיק, כמו למשל ייצור בתבניות סיליקון, אשר כולל עלות ראשונית נמוכה יחסית. לתוך תבנית הסיליקון יוצקים חומרי פליאוריטן המדמים חומרי גלם. שיטה זו לא יעילה במיוחד לייצור המוני היות והתבנית מחזיקה לייצור עשרות יציקות בלבד והמחיר למוצר בודד נע בין עשרות למאות שקלים.

שיטה נוספת היא ייצור בוואקום פורמינג, באמצעות תבניות עץ או אלומיניום, המיועדת עבור מוצרים גדולים יותר. ההשקעה היא בינונית ובמהלך הייצור עושים שימוש ביריעות פלסטיק. שיטה זו יקרה יחסית היות והיא דורשת עיבוד ידני או באמצעות מכונה להשלמת המוצר לאחר תהליך הייצור.

לסיכום

השיטה היעילה, הנפוצה והמשתלמת ביותר היא ייצור מוצרי פלסטיקה באמצעות הזרקה לתבנית, בוודאי אם מדובר בייצור סדרתי של עשרות או מאות אלפי פריטים. תבנית ההזרקה בשיטה זו מספיקה לשנים רבות של עבודה ולייצור סדרתי מתמשך – כמו כן, תוך כדי גם ניתן לבצע שינויים בתבנית אם הוחלט על שינוי הנדסי במוצר וללא צורך ביצירת תבנית חדשה.

אצלנו במפעל בלכמן מנס בע"מ ובחברת הבת, ב. & ניר פלסטיקה, מייצרים תבניות פלסטיק מתקדמות ומשוכללות ומבצעים את ההזרקה לתוך תבניות הפלסטיק, בנוסף לכל שירותי המעטפת הדרושים כמו תכנון, תיקוני תבניות, הלחמה אולטראסונית ועוד, הכל תחת קורת גג אחת! לפרטים צרו קשר עוד היום.

> צרו קשר