כחול לבן: תעשיית הפלסטיק בישראל התגייסה למאבק בקורונה

מדינת ישראל והעולם עוברים משבר גדול ממדים שעוד לא נראה בזמננו, בעקבות נגיף הקורונה שהחל להתפשט בחודש דצמבר 2019. בישראל, עם פרוץ המשבר, החלו ניסיונות לרכוש מלאים גדולים של מסכות הגנה, מכונות הנשמה, כפפות חד פעמיות ועוד מוצרים, אשר חיוניים למניעת התפשטות המגיפה, אך בכל זאת היו חוסרים. תעשיית הפלסטיק הישראלית לא נשארה אדישה והחלה בייצור מוגבר של המוצרים ורכיבי הפלסטיק הדרושים – למאבק במגפת הקורונה.

אחד מהחוסרים הגדולים ביותר היה בכמות המסכות והמסננים הזמינים לכוחות הביטחון והרפואה, והיה צורך לספק לצוותים המטפלים ציוד הגנה. בתגובה לכך מספר מפעלים בארץ החלו בייצור מוגבר של מסכות ושאר החלקים הדרושים להרכבתן.

חברת "בלכמן מנס בע"מ", חברת הבת שלה, "ב. & ניר פלסטיקה", וחברת "שלאון מפעלים כימיים בע"מ", החלו בשיתוף פעולה לייצור מסכות עם פילטר מסוג אירוסול. התבנית להזרקת פלסטיק עבור הפילטר תוכננה ויוצרה בזמן שיא על ידי בלכמן מנס, ב. & ניר פלסטיקה הזריקה את הפילטרים ובמפעל שלאון הרכיבו את הפילטרים, אשר הועברו לכוחות הביטחון והרפואה הישראלים.

צפו: כך מייצרים פילטרים מסוג אירוסול עבור מסכות לכוחות הרפואה והביטחון:

יצרניות פלסטיק נוספות החלו גם הן בהגברת הייצור בתקופת הקורונה על מנת לעמוד בחוסרים. חלק מהחברות המייצרות בין היתר חלקי פלסטיק המשמשים לשינוע של סחורות, אחסון מזון וסחורה חקלאית ואריזת אשפה, פעלו תחת הנחיות משרד בריאות תוך שמירה על תפוקה מלאה של המפעל, כך שלא ייווצר חוסר במוצרי פלסטיק בעקבות הנגיף.

גם יצרנית רהיטי הפלסטיק המובילה בישראל  החלה בייצור של משקפי הגנה לצוותים הרפואיים – על ידי הסבת אחד מפסי הייצור שלה. באמצעות יוזמה זו הצליחה החברה לייצר 350 אלף משקפי הגנה בחודש ואף תרמה אלפים לבתי חולים ברחבי הארץ.

דוגמא נוספת להירתמות של תעשיית הפלסטיק למאבק בקורונה, היא השיתוף פעולה של חברת סו-פאד, עם החברות סטרטסיס, מטריקס וסינרג'י, אשר בתגובה לבקשות מבתי חולים בארץ ומשרדי ממשלה, החלו בייצור המוני של מסכות מיגון פנים רב פעמיות לצוותי הרפואה – בטכנולוגיית הדפסת תלת מימד. שיתוף הפעולה הוביל לכך שאלפי מסכות הגיעו לבתי החולים תוך זמן קצר – דבר שהיה קריטי בשל החוסר בציוד מיגון.

כאשר החל המשבר, היה חשש גדול שיוצר מחסור במכונות הנשמה, במקרה והתפשטות הנגיף וכמות הנדבקים תהיה גדולה, ולא תהיינה מספיק מכונות כדי לספק מענה לכל מי שיצטרך – כמו המחזות הנוראים שהגיעו מאיטליה וספרד. בתגובה לכך ראינו אנשי מקצוע מתנדבים להשקיע מזמנם ומבצעים שרטוטים הנדסיים, בסיוע של התעשייה האווירית, אשר ביצעה סריקת תלת ממד ולאחר מכן יצירה של תבניות פלסטיק וייצור בהזרקה של שסתומים למכונות הנשמה.

אלו הן חלק מהדוגמאות הרבות להתגייסות האדירה של תעשיית הפלסטיק הישראלית, אשר עבדה במלוא המרץ כדי למנוע את התפשטות וירוס הקורונה, לסייע בהגנה על כוחות הביטחון והצוותים הרפואיים וחיזוק יכולת ההתמודדות של ישראל עם הנגיף. כמובן שגם תעשיות נוספות התגייסו למאבק, זאת בנוסף להתנהלות ממשלתית ואזרחית נכונה, עזרו במניעת אסון כבד, אשר הפך למציאות במדינות אחרות כמו: ארה"ב, רוסיה, ספרד, איטליה ועוד.

> צרו קשר