מדפסות תלת מימד: העתיד של תעשיית התבניות להזרקה?

ענף הייצור התעשייתי הוא קרקע פורה להמצאות, פטנטים ושכלולים טכנולוגים שונים. מתקופת המהפכה התעשייתית ועד היום, כמעט ולא קיימים מפעלים שלא שואפים לשיפור מתמיד אשר יהפוך את העבודה במפעל ליעילה וטובה יותר.
אנשים שלא לוקחים חלק בתעשיית הייצור, הפטנטים או הסטרטאפים חושבים כי פיתוחים טכנולוגים הם עניין המתקבל בברכה ע"י העוסקים בתחום שאליו הם מיועדים. הם בטוחים כי התעשיינים, הרופאים והתאגידים רק מחכים שיציעו להם פטנטים שישנו את צורת העבודה שלהם ויהפכו אותה ליעילה יותר. זוהי תפיסה מוטעית. לפיתוחים טכנולוגיים וגילויים מדעיים משני חיים לוקח זמן עד שהם "מאומצים" על ידי אלו שאמורים להרוויח מפיתוחם. לפעמים הדחיה של ההמצאה החדשה נגרמת בשל צרות עין או שמרנות במתודת העבודה (כמו במקרה הידוע של הרופא ההונגרי זמסלוויס, אשר גילה את חשיבות ההגיינה והחיטוי בעת ביצוע מלאכת הרפואה ולא זכה להכרה בחייו). ועם זאת, חשוב להדגיש כי לא רק צרות עין ושמרנות ימנעו את ההתקבלות של פטנט, טכנולוגיה חדישה או מתודת עבודה מהפכנית. לפעמים, החידוש הטכנולוגי אינו מתאים לתעשייה מסוימת. כמו בהרבה מקרים בחיים, דווקא הדרך המסורתית היא המתאימה מכולם.
גם תעשיית ייצור התבניות להזרקת פלסטיק היא תעשייה שהולכת ומשתכללת כל הזמן. התבניות הראשונות שיוצרו למטרה של ייצור המוני היו פשוטות מאוד. כיום, תבניות להזרקה יכולות ליצור פריטים מורכבים ביותר ולכן גם התבניות עצמן מורכבות, מכילות פרטים קטנטנים ולוקח זמן לייצר אותן. שחקנית חדשה שמנסה להיכנס לשוק התבניות להזרקה היא מדפסת התלת מימד. האם היא תחולל מהפכה בתחום ייצור התבניות והזרקות הפלסטיק?

ניסוי במדפסות תלת מימד במפעל בלכמן מנס

מדפסת התלת מימד היא המצאה מתוקשרת מאוד. כשאנו חושבים על מדפסת, אנו רגילים לחשוב על המכונה אשר שוכבת במשרד או בחדר העבודה ומדפיסה תוצר דו-מימדי עשוי נייר. יש משהו שקוסם לנו ברעיון של מדפסת שיכולה לייצר פריטים בתלת מימד, כלומר במכונה היכולה לייצר אובייקטים "יש מאין" באותו האופן שבו אנו מדפיסים מסמך.
אחת מיצרניות מדפסות D3 הגדולות בעולם פנתה בשנת 2015 לחברת בלכמן מנס על מנת לבצע במטרה ליצור שיתוף פעולה בניסויים ליצור תבניות להזרקת פלסטיק מפולימרים מיוחדים באמצעות המדפסות שלהם. בלכמן מנס נענתה לאתגר, כמובן, כחברה המאמינה בפיתוח טכנולוגי, בשיפור הקיים וצעידה קדימה עם הזמנים. בלכמן מנס נמצאו מתאימים לניסוי בשל הייחודיות שלהם כיצרני תבניות מחד וכמזריקי פלסטיק מאידך, וכן בשל המקצועיות והוותק שלה בתחום.
הניסוי המשותף של חברת המדפסות ובלכמן מנס התמקד בשימוש בפולימרים חדשים וניסיוניים לייצור תבניות ולאחר מכן בהזרקת הפלסטיק בתוך התבניות הללו. בסופו של דבר, גילו שתי החברות כי השיטה המסורתית של תבניות עשוית-מתכת היא הטובה ביותר להזרקת פלסטיק נכון לעכשיו.
ועם זאת, חשוב לנו לציין כי שימוש במדפסות תלת מימד הוא בהחלט פתרון טכנולוגי מצוין בתעשיות מסוימות ולדברים ספציפיים, אך בבואנו לייצר תבניות להזרקת פלסטיק ראינו כי עדיף להשתמש במתכת.

לאחרונה, קיים פיתוח נרחב של מדפסות תלת מימד המדפיסות במתכת, שאמנם קיימות כבר משנות השמונים אך לא נעשה בהן כמעט שימוש כי הן יקרות ומסורבלות. אנו בבלכמן מנס עושים את המקסימום על מנת להביא ללקוחות שלנו את "המילה האחרונה" (והיעילה והמתאימה ביותר) בתחום הזרקות הפלסטיק, ועם זאת אנחנו יחד עם זאת אנו נשארים עם יד על הדופק וסקרנים לראות מה יהיה החידוש הבא שיביא לנו המוח האנושי הנפלא. המסלול המסתמן נכון לעכשיו הוא ייצור חלקי התבניות הפנימיים (האינסרטים) בהדפסת D3 ושתילתם לתוך בית התבנית בצמוד לאינסרטים המיוצרים בשיטות קונבנציונאליות יותר.

> צרו קשר