הזרקת פלסטיק לתבניות- המדריך למתחיל

תבניות פלסטיק להזרקה הם אמצעי ייצור המוני יעיל ומתוחכם. באמצעות תבניות פלסטיק להזרקה ניתן לייצר כמעט הכל- מצעצוע פשוט ועד חלקים של המצאות מתוחכמות ומשנות סדרי עולם בתחומי הרפואה והביטחון. אבל מה כולל תהליך ההזרקה של הפלסטיק לתבניות ומדוע הוא הפך לכל כך פופולרי בשנים האחרונות?
במאמר זה ריכזנו עבורך בקצרה את מה שאתה צריך לדעת על הזרקת פלסטיק לתבניות, בתקווה שהוא יעזור לך להבין אם הליך זה מתאים לך ולמוצר שלך.

מהן תבניות להזרקת פלסטיק?

תבניות להזרקת פלסטיק הן אמצעי ייצור המוני נפוץ המאפשר יצירת כמויות גדולות של חלקי פלסטיק בזמן קצר יחסית. ניתן להשוות את תהליך ההזרקה להכנת ג'לי ביתי- מזריקים בלחץ גבוה פלסטיק מותך לתוך תבנית ולאחר מכן מקררים אותו במהירות עד שהוא הופך למוצק.
קצת היסטוריה: ממציא אמריקאי בשם ג'ון ווסלי הייאט רשם פטנט בשנת 1872 על מכונת הזרקת הפלסטיק הראשונה, אשר נבנתה על ידו על מנת לייצר כדורי ביליארד מפלסטיק ולא משנהב, כפי שהיה נהוג אז- ועד היום, למען האמת. אמנם לכדורי ביליארד מפלסטיק מעולם לא היה ביקוש בשוק, אך למכונה החדשה שלו בהחלט היה. מאז הקמת המכונה תעשיית הפלסטיק החל להתפתח במהירות, ועברה מייצור כדורי משחק וכפתורים לייצור חלקים לציוד רפואי מורכב ביותר.

מה ניתן לייצר באמצעות תבניות להזרקת פלסטיק?

יצרנים מכל העולם משתמשים בתבניות להזרקת פלסטיק על מנת לייצר כמעט הכל. באמצעות תבנית להזרקת פלסטיק ניתן לייצר חפצים שלמים וגדולים, כגון פחי זבל או חלקים מכניים קטנטנים בגודל של קצת מחט.

כיצד נראה תהליך הזרקת הפלסטיק

אנו לא נפרט כאן את תהליך ההזרקה במלואו משום שקצרה ידינו (בתור לקוחות שלנו, דלת המפעל תמיד פתוחה ואנו נשמח להראות ולהסביר לכם בדיוק כיצד פועלות המכונה). בקצרה, הזרקת הפלסטיק לתבנית מסתכמת בארבעה שלבים פשוטים:
1. התכת החומר התרמופלסטי (ועוד על כך בהמשך).
2. הזרקת החומר המותך אל תוך התבנית.
3. התקררות החומר המותך בתוך התבנית עד שהוא הופך למוצק.
4. הוצאת (חליצת) החומר המוצק מהתבנית- זה המוצר המוגמר שלכם!
אך איננו יכולים לדבר על תהליך יציקת ההזרקה מבלי לדון במכונת ההזרקה. מכונת הזרקת פלסטיק מורכבת מארבעה חלקים עיקריים:
• יחידת הזרקה
• יחידת הידוק/סגירת תבנית
• מערכת בקרה ממוחשבת
• בסיס המכונה

צפו באנימציה המדגימה את הליך ההזרקה:

אילו סוגי פלסטיק משמשים אותנו להזרקה?

מזריקי הפלסטיק לתבניות לרוב ישתמשו בחומרים תרמופלסטיים. חומרים תרמופלסטים הם פולימרים שמותכים בטמפרטורות גבוהות ומתמצקים בטמפרטורות קרירות. ניתן לחמם ולקרר את התרמופלסטים מספר פעמים לפני שהם מתפרקים. לרוב, התרמופלסטים המיועדים להזרקה מגיעים בצורה של המוני כדורים קטנטנים מפלסטיק. ניתן לערבב את כדורי פלסטיק עם חומרי צבע, חומרים ממוחזרים ואפילו נצנצים או תוספות מיוחדות אחרות. הסוגים הנפוצים ביותר של חומרים תרמופלסטים הם:

אקרילוניטריל בוטאדיאן סטירן (ABS)– חומר קשה אך קל משקל ומאוד פופולרי לשימוש עבור הזרקת פלסטיק. עובדה מעניינת: ABS משמש לייצור הצעצוע האהוב לגו!

פוליקרבונט– פוליקרבונטים הם תרמופלסטים שקופים במקור (אך ניתנים לגיוון). הם עמידים בפני דפורמציה ואינם נשברים או נסדקים. יצרנים משתמשים לעיתים קרובות בחומר זה על מנת לייצר עדשות משקפיים, מכשירים רפואיים ומכשירים ניידים.

ניילון- לניילון תכונות חשמליות ייחודיות. הרבה תעשיות עושות שימוש בניילון (לדוגמא: ציוד הספורט), חוזק מכני וגמישות.

פוליפרופילן– פוליפרופילן הוא חומר גמיש בעל עמידות כימית גבוהה. הוא אידיאלי לייצור מכלי מזון או כלי אוכל, זול יחסית לחומרים אחרים.

פוליאתילן– פוליאתילן הוא אחד מסוגי הפלסטיק המגוונים ביותר לשימוש בהזרקה. הוא חזק, עמיד, אינו סופג לחות וניתן למחזור. זהו חומר אידיאלי עבור מכלי ושקיות פלסטיק.

אנו מקווים כי המדריך הזה היה לך לעזר. במידה ואתה זקוק לייעוץ ופרטני, אנא צור קשר עם בלכמן מנס וב. & ניר פלסטיקה בע"מ ואנו נשמח לעזור לך בפרויקט החדש שלך! בהצלחה.

> צרו קשר