משפחת טילי ספייק: הנשק מתוצרת רפאל נמכר ליותר מ-40 מדינות

חברת רפאל – מערכות לחימה מתקדמות הודיעה בתחילת השבוע כי חתמה על עסקה לאספקת מאות טילי SPIKE LR לפולין בהיקף של כ-100 מיליון דולר. עסקה זו מצטרפת לעסקה שנחתמה לפני מספר חודשים מול יוון, במסגרתה ישראל תספק ליוון טילי ספייק תמורת כ-1.5 מיליארד שקל.

משפחת טילי ספייק נמצאת בשימוש ביותר מ-40 מדינות (19 חברות בנאט"ו) ברחבי העולם, בעיקר באירופה אבל לא רק. על פי הפרסומים של רפאל, גם ארצות הברית, ברזיל והודו רכשו בעבר טילי ספייק. בסך הכל נמכרו כ-36 אלף טילים מסוגים שונים ונורו מעל 7,000. הטילים נמצאים גם בשימוש של צה"ל ומופעלים על ידי חילות שונים, ביניהם חיל האוויר וחיל הים.

מדובר על טילי נ"ט דור 3.5 המשתמשים בבינה מלאכותית. הטיל בעל יכולת "שגר ושכח" (הנחיה עצמית אוטומטית מלאה למטרה) וגם בעל יכולת "שגר, צפה ועדכן", כלומר: הטיל משדר תמונת וידאו למפעיל לאחר שיגורו, כך שניתן לשנות את מסלולו עד לפגיעה.

לכל טיל ראש נפץ כפול שנועד לחדור מיגון ריאקטיבי. הנחיית הטיל היא אלקטרו-אופטית ומתבצעת בעזרת שני גלאים נפרדים. לטיל ארבעה סנפירים מלבניים בחלקו האחורי שבאמצעותם הוא מכוון את עצמו למטרה. טווח הירי הוא עד 50 קילומטרים אם שוגר מהאוויר ועד 32 קילומטרים אם שוגר מהקרקע.

יש סוגים שונים של טילים במשפחת טילי ספייק. ההבדלים נעוצים במשקל, בטווח ובפלטפורמה, כפי שמשתקף בטבלה הבאה.

דגםמגדרכינויטווח מרבינישא ומתופעל על ידי
Spike-SRטווח קצרטאקט2,000 מטרחייל אחד
Spike-MRטווח בינוניגיל4,000 מטרחייל אחד, צוות חיילים
SPIKE-LRטווח ארוךגומד4,000 מטר צוות חיילים, רכב ורק"מ
SPIKE-LR IIטווח ארוךגיל 25,500 מטר
10 ק"מ (מהאוויר)
צוות חיילים, רכב, רק"מ ומסוק קרב
Spike-ERטווח מורחבפרח בר8,000 מטרצוות חיילים, רכב ורק"מ, מסוק קרב, סירה וספינה
Spike-ER IIטווח מורחב10 ק"מ
16 ק"מ (מהאוויר)
צוות חיילים, רכב ורק"מ, מסוק קרב, סירה וספינה
Spike-NLOSטווח מורחב ללא קו ראייהתמוז25–30 קילומטרעמדה נייחת, מסוק קרב ומטוס, רכב ורק"מ, וכלי שיט
Spike-NLOS 6טווח מורחב ללא קו ראייהתמוז דור 632 ק"מ (מהקרקע)
50 ק"מ (מהאוויר)
עמדה נייחת, מסוק קרב ומטוס, כלי רכב ורק"מ, וכלי שיט

מקור טבלה: ויקיפדיה

מותר לומר כי נעשה בטיל שימוש בפריטים שבלכמן מנס אחראים על ייצורם, זאת כחלק משיתוף הפעולה הפורה עם התעשיות הביטחוניות בישראל. הניסיון הרב בתחום הפלסטיק, האיכות הבלתי מתפשרת והפתרונות הטכנולוגיים המתקדמים, הם רק חלק מהגורמים שהופכים את בלכמן מנס לשותפה אידאלית לתעשיות אלו, בתקווה להמשך שיתוף פעולה פורה גם בעתיד הקרוב והרחוק.

> צרו קשר